Sesja w pigułce – czy suplementy wspomagające naukę naprawdę działają?

Wielu studentów wspomaga się podczas sesji egzaminacyjnej preparatami bez recepty, które mają poprawiać koncentrację i pamięć, a tym samym ułatwiać naukę. Czy tabletki i musujące pastylki naprawdę mogą wpłynąć na wynik egzaminu?

Najlepszym sposobem na sesję jest oczywiście systematyczna nauka. Studenci doskonale wiedzą jednak, jak rzadko udaje się ją wprowadzić w życie. Dlatego sesja to czas wytężonej pracy umysłowej, w której nadrabiamy zaległości z wielu przedmiotów naraz. Żacy, aby zwiększyć w tych dniach swoją efektywność, chętnie sięgają po specjalne suplementy, które, obok kawy, słodyczy i energetyków, są, w ich mniemaniu, niezbędne i bardzo pomocne. Czy rzeczywiście tak jest?

 

Mózg w potrzebie

Apteki oferują szeroki asortyment takich preparatów. Dostępne są one w postaci tabletek, kapsułek i produktów musujących. Ich wielość nie równa się jednak różnorodności, bo skład jest z reguły bardzo zbliżony. Środki te zawierają głównie kofeinę, lecytynę, wyciąg z miłorzębu japońskiego, ekstrakt z korzenia żeń-szenia, magnez i witaminy. Wszystkie substancje mają wpływ na pracę układu nerwowego i mogą pomagać w nauce. Kofeina pobudza, lecytyna poprawia koncentrację oraz pamięć, miłorząb japoński usprawnia krążenie mózgowe, a żeń-szeń energetyzuje, dodaje witalności i uodparnia na stres. Magnez jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania mózgu.

 

Recepta na sesję?

Podsumowując, suplementy o takim składzie mogą usprawniać procesy myślowe oraz eliminować zmęczenie. Ich skuteczność zależy jednak od pewnych warunków. Na przykład osoba, która pije na co dzień dużo kawy, może nie odczuć żadnego działania po zażyciu preparatu, w którym zawartość kofeiny jest mniejsza niż w filiżance małej czarnej. Niektóre suplementy zaczynają działać dopiero po dłuższym stosowaniu, dlatego trzeba zażywać je co najmniej na kilka tygodni przed rozpoczęciem nauki. Poza tym ilość poszczególnych składników w tych preparatach jest dość niska. Nie możemy więc liczyć na to, że ich stosowanie zapewni nam, przykładowo, dzienną, niezbędną dawkę magnezu. Dodatkowo, sięganie po takie wspomagacze przez całą sesję niechybnie poskutkuje zmęczeniem organizmu. Zanim więc zdecydujemy się na zakup suplementu, zadbajmy o odpowiednią, zdrową dietę oraz zastanówmy się, czy nie wystarczy nam stosowanie samego tylko preparatu magnezowego lub ekstraktu z żeń-szenia.

 

 

Elżbieta Gwóźdź

 





Polecane

Dlaczego warto uczyć się języka francuskiego?

Dlaczego warto uczyć się języka francuskiego?

Najpopularniejszym obecnie językiem, którego uczy się już...

Tłumaczenia z języka ukraińskiego na polski

Tłumaczenia z języka ukraińskiego na polski

Język ukraiński i język polski należą do grupy języków...

Matura międzynarodowa – na czym polega?

Matura międzynarodowa – na czym polega?

Od 1993 roku polscy maturzyści mogą przystępować do...

Koła naukowe: czy warto w nich uczestniczyć?

Koła naukowe: czy warto w nich uczestniczyć?

Studia to nie tylko wykłady, ćwiczenia i egzaminy. Nawet...

Galeria zdjęć

Najlepsze metody uczenia się języków obcych Nauka angielskiego za granicą Skuteczne metody nauki języka Mały poliglota, czyli dzieci a nauka języków obcych
comments powered by Disqus