Teoria zawsze powinna łączyć się z praktyką. Znajomość podstawowych zagadnień, czyli posiadanie wiedzy, pozwala nabyć praktyczne umiejętności i je rozwijać. Swoją wiedzą i doświadczeniem warto dzielić się z innymi. Sposobem na to mogą być chociażby publikacje naukowe.
Wartość publikacji
Publikacja naukowa jest ważnym źródłem informacji, gdyż jest opisem badań naukowych i wynikających z nich wniosków jednego autora lub zespołu, który mu podlega. Może być też przeglądem wcześniej opublikowanych prac, dzięki czemu konfrontuje je i systematyzuje.
Do publikacji zaliczamy artykuły opublikowane w branżowych czasopismach lub całe książki dotyczące konkretnego zagadnienia naukowego. Publikacja jest poprzedzona recenzją, która jest obiektywną opinią na temat artykułu lub książki. Negatywna czasem doprowadza do jej odrzucenia i konieczności korekty pod względem merytorycznym.
Warto publikować artykuły na temat swoich dokonań naukowych. Dzięki publikacjom mamy wkład w naukę i jej rozwój oraz stajemy się autorytetami w naszej dziedzinie. Publikacje stają się także źródłem fachowej wiedzy oraz sposobem na przekazywanie wiedzy wszystkim tym, którzy interesują się danym zagadnieniem naukowym. Znaczenie i wartości publikacji wyraża jej wykorzystanie przez innych badaczy w ich artykułach, czyli liczba cytowań.
Sposób na publikację
Publikacje naukowe mogą pojawić się w czasopismach branżowych lub być zawarte w całej książce. Współcześnie mogą być także opublikowane na internetowych portalach branżowych i raczej powinny, gdy mają trafić do szerszej grupy odbiorców. Internet pozwala na publikację naszych dokonań naukowych, dzięki czemu wiedza naukowa jest ogólnodostępna. Jednym ze sposobów na publikację internetową jest skorzystanie z portalu GeoWortal, który umożliwia tworzenie publikacji gotowej do druku i komunikowanie się z uczestnikami na każdym etapie jej tworzenia. Poza tym dzięki niemu możemy także opracować swoje naukowe portfolio. Na pewno warto rozpowszechniać własne dokonania naukowe z użyciem różnych środków, np. w czasopismach, książkach i na stronach branżowych, żeby wiedza trafiła do jak największej grupy odbiorców.