Od 2002 roku uczniowie kończący szkołę podstawową przystępują do obowiązkowego sprawdzianu z wiedzy i umiejętności nabytych podczas sześciu lat nauki. To dla nich pierwszy ważnym egzamin.
Sprawdzian wieńczący zakończenie szkoły podstawowej ma zweryfikować zdolności uczniów w ramach kilku wytyczonych standardów. Zaliczamy do nich czytanie, pisanie, rozumowanie, korzystanie z informacji, wykorzystywanie wiedzy w praktyce czy znajomość języka obcego. To sprawia, że egzamin ten ma charakter interdyscyplinarny, a zadania wymagają zastosowania wiedzy z różnych przedmiotów. Uczeń musi się w nich wykazać m.in. rozumieniem podanych tekstów kultury, umiejętnością odczytywania danych, znajomością norm językowych czy sprawnością rachunkową.
Do tej pory arkusz egzaminacyjny złożony był z ośmiu stron, na których znajdowały się zadania zamknięte oraz zadania otwarte. Uczeń przystępujący do testu mógł zdobyć maksymalnie po 20 punktów w obydwu rodzajach zadań, czyli razem 40. Czas na ich rozwiązanie wynosił 60 minut, przy czym dla uczniów z dysfunkcjami mógł zostać wydłużony o kolejne 30 minut. Od 2015 roku formuła egzaminu ulegnie jednak zmianie. Przede wszystkim szóstoklasiści przystąpią już do dwuczęściowego sprawdzianu. Pierwsza cześć obejmować będzie zadania z języka polskiego oraz matematyki, ale znajdą się w niej także zagadnienia z przyrody i historii. Druga część to nic innego jak sprawdzian z języka obcego nowożytnego. Uczniowie mogą zdawać test z angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego lub włoskiego, pod warunkiem, że dany język był nauczany jako przedmiot obowiązkowy. Na część pierwszą będzie można poświęcić maksymalnie 80, a na drugą 45 minut. Do obydwu szóstoklasiści podejdą tego samego dnia.
Podejście do sprawdzianu jest obowiązkowe, ale nie ma zbyt wielkiego wpływu na dalsze edukacyjne losy ucznia, ponieważ nie decyduje, na przykład, o dostaniu się do rejonowego gimnazjum. Dlatego nie istnieje minimalny wynik, jaki trzeba osiągnąć – sprawdzianu nie da się nie zdać. Jedynie niepodejście do niego skutkuje powtarzaniem klasy. Na kilka miesięcy przed każdym właściwym testem, który odbywa się już w kwietniu, organizowany jest także test próbny, aby uczniowie mogli zapoznać się i oswoić z jego przebiegiem.
Elżbieta Gwóźdź