Matura międzynarodowa – na czym polega?

Od 1993 roku polscy maturzyści mogą przystępować do matury międzynarodowej. Jej prestiżowy charakter i perspektywy edukacyjne, które otwiera przed młodymi ludźmi, skłaniają coraz więcej ambitnych uczniów do podjęcia się tego przedsięwzięcia.

Matura IB – zasady

Do matury IB (skrót od The International Baccalaureate Diploma Programme) można przygotować się w jednej z ponad 30 szkół średnich w Polsce. Większość z nich to szkoły prywatne, ale jeśli chętnych będzie przybywać, istnieje szansa, że proporcje te być może wkrótce się odwrócą. Na razie ograniczone możliwości w tym zakresie podkreślają jeszcze bardziej prestiżowość międzynarodowego dyplomu. A za taki uchodzi on na całym świecie. Uchyla bowiem drzwi do najbardziej prestiżowych uczelni: Oxfordu, Cambridge, Harvardu czy Sorbony. Uchyla, ale nie otwiera na oścież – samo zdanie matury IB nie gwarantuje sukcesu. Liczy się przede wszystkim wysiłek włożony w przygotowania do egzaminów, a ściślej rzecz biorąc — jego efekty. Ale przejdźmy do konkretów.

 

Przygotowania do matury międzynarodowej trwają dwa lata i nakładają się przeważnie w całości na 2 i 3 klasę szkoły średniej. W 1 klasie realizowany jest standardowy program nauczania, jaki obowiązuje w polskich szkołach. W 2 i 3 nauka skupia się na 6 przedmiotach egzaminacyjnych, wybieranych po jednym spośród 6 grup przedmiotów. Grupy są następujące:

 

Grupa 1: język ojczysty (Language A1)

Grupa 2: język obcy (Second Language)

Grupa 3: przedmioty społeczne (Inividuals and Societies – historia, geografia, antropologia, filozofia, psychologia itp.)

Grupa 4: przedmioty eksperymentalne (Experimental Sciences – fizyka, chemia, biologia)

Grupa 5: matematyka i informatyka (Mathematics and computer science – mamy tu do wyboru klasyczny sposób uczenia się matematyki, jak i system opracowany z myślą o humanistach, nastawiony na statystyki)

Grupa 6: przedmioty artystyczne (The Arts)

 

Każdy uczeń zdaje na maturze przedmioty, które wyselekcjonował z wymienionych grup już na początku nauki. Przystępuje więc do sześciu egzaminów, przy czym przedmiot z ostatniej grupy (artystycznej) jest często zastępowany przez inny przedmiot z grup 2-5. Minimum trzy z nich, a maksimum cztery należy zdać na poziomie High Level, resztę natomiast na poziomie podstawowym, czyli Standard Level.

 

Wyjąwszy przedmioty z grupy języka ojczystego i języka obcego, zajęcia odbywają się po angielsku (lub poza samą tylko grupą 1, jeśli język obcy to angielski, co zresztą zdarza się najczęściej).

 

Z każdego egzaminu można otrzymać maksymalnie 7 punktów. Dodatkowe punkty są naliczane za pracę w ramach przedmiotów towarzyszących.

 

Przedmioty towarzyszące składają się na trzy dodatkowe grupy: Theory of Knowledge, Extended Essay, a także CAS – Creativity, Action Service. Theory of Knowledge, czyli dosłownie „teoria wiedzy”, jako osobna grupa przedmiotów, obejmuje zagadnienia natury epistemologicznej. Extended Essay wymaga napisania przez ucznia specjalnej pracy, nazywanej „minipracą magisterską”, natomiast w ramach kursu CAS należy poświęcić minimum 150 godzin na rzecz prac społecznych, aktywności wolontariackiej oraz działań związanych z promowaniem sztuki.

 

Dodatkowe punkty naliczane są za esej oraz wyniki w nauce z przedmiotów Theory of Knowledge.

 

Maturę sprawdzają komisje z różnych zagranicznych uczelni, po czym trafia ona do Genewy, gdzie w 1962 roku narodził się pomysł stworzenia projektu IB. Dyplom, jaki otrzymuje maturzysta, zwalnia go najczęściej (pod warunkiem, że uzyskał wysoki wynik) z egzaminów wstępnych na zagraniczne uczelnie, a także z dodatkowych egzaminów językowych. Polskie uczelnie również honorują tej rangi dyplom pomaturalny i traktują jego posiadaczy w uprzywilejowany sposób.

 

Coś więcej niż matura

Program IB różni się od tego, jaki obowiązuje w polskich liceach, czego dowodzą omówione powyżej warunki ubiegania się o możliwość zdawania tegoż egzaminu. Z powodzeniem można mówić tu o poziomie uniwersyteckim. Matura IB oraz cały program stworzony w Genewie zostały pomyślane jako system nauczania, w którym nacisk kładzie się na harmonijny rozwój osobisty, wszechstronność, samodzielne myślenie, zwrot ku ważnym wartościom oraz wielokulturowość. Nauka staje się pełna wyzwań i wymagań, ale daje też proporcjonalne do nich rezultaty. To właśnie maturze międzynarodowej o wiele bliższe zdaje się wyrażenie „egzamin dojrzałości”.

 





Polecane

Rola ciszy w uczeniu się

Rola ciszy w uczeniu się

Niektórzy uważają, że lepiej im się wkuwa przy muzyce....

Jak przetrwać sesję egzaminacyjną?

Jak przetrwać sesję egzaminacyjną?

Sesja egzaminacyjna to czas ogromnego stresu i...

Jak zacząć naukę języka obcego?

Jak zacząć naukę języka obcego?

Języków obcych warto się uczyć nie tylko ze względu na...

Egzaminy na studia aktorskie – to nie fraszka

Egzaminy na studia aktorskie – to nie fraszka

Szkoły teatralne to jedne z nielicznych szkół wyższych,...

Galeria zdjęć

Wybieramy: technikum czy liceum ogólnokształcące? Nauka angielskiego za granicą Od czego zacząć naukę programowania? Maria Montessori i jej innowacyjne techniki edukacyjne
comments powered by Disqus