Maria Montessori to postać znana, choć nie we wszystkich kręgach. Nie była sławną aktorką, gwiazdą czy celebrytką. Była za to lekarzem i miała na tyle innowacyjne podejście, że stworzyła własną metodę nauczania oraz wychowywania maluchów. Poznajmy bliżej Marię Montessori i jej innowacyjne techniki.
Życiorys Marii Montessori
Choć Maria Montessori była przede wszystkim lekarką, bez wątpienia można ją też nazwać autorytetem oraz emancypantką. Ta niezwykle zdolna kobieta urodziła się w Chiaravelle, w 1870 roku. Nauka była czymś, do czego zawsze czuła pociąg. Nic więc dziwnego, że finalnie ukończyła medycynę na jednym z najlepszych uniwersytetów na Ziemi, czyli na włoskiej La Sapienzie. Warto też nadmienić, iż w tamtych czasach kobieta-lekarz była zjawiskiem wręcz niespotykanym. Maria Montessori zaczęła uchodzić za emancypantkę oraz autorytet w swojej dziedzinie. Zdobytej wiedzy nie wyzyskiwała tylko do tworzenia teorii naukowych; potrafiła ją wykorzystać w praktyce, przy przeprowadzaniu badań nad dziećmi. To właśnie dzieci stanowiły jej największą pasję – i to właśnie im poświęciła swoje życie, wypracowując autorską metodę nauczania i wychowywania, nazywaną od jej nazwiska Metodą Montessori. Maria ponadto sama też została matką, a swojemu dziecku nadała imię Mario. Kojarzona z nauczaniem i wychowywaniem maluchów, zmarła w wieku 82 lat, w 1952 roku.
Etapy rozwoju według Marii Montessori
Maria Montessori, prowadząc badania nad maluchami, bardzo liczyła się z wcześniejszymi badaniami biologów oraz psychologów. Zwróciła uwagę na to, iż rozwijamy się etapowo. Wyróżniła cztery podstawowe etapy, trwające po sześć lat. Pierwszy etap trwa od narodzin do szóstego roku życia – maluch jest wówczas odkrywcą, który za sprawą zmysłów nieświadomie odkrywa świat. Drugi etap trwa od szóstego do dwunastego roku życia – maluch jest wówczas jeszcze większym odkrywcą, który z jeszcze bardziej rozwiniętym umysłem i bardziej wysubtelnionymi zmysłami wciąż odkrywa świat. Trzeci etap trwa od dwunastego do osiemnastego roku życia – już nie taki mały osobnik jest poszukiwaczem, który świadomie poznaje swoje otoczenie. Czwarty, ostatni etap trwa od osiemnastego do dwudziestego czwartego roku życia – młodzieniec staje się specjalistą w określonej dziedzinie.
Metoda edukacji według Marii Montessori
Edukacja Marii Montessori polegała na promowaniu aktywnego nauczania oraz wychowywania maluchów poprzez zwracanie uwagę na ich uwarunkowania psychofizjologiczne. Chodziło o pracę z nimi i wzbudzanie w nich zainteresowania. Robiła to poprzez wręczanie każdemu tylko jednego przedmiotu, pobudzającego do twórczego i logicznego myślenia, na którym trzeba się skupić. Stanowczo sprzeciwiała się tradycyjnym metodom edukacyjnym, polegającym na wbijaniu suchej wiedzy do głów.