Podobnie jak w wielu innych sprawach dotyczących kształcenia dzieci, tak i w kwestii rozpoczęcia nauki języka obcego opinie są rozbieżne. Część rodziców i pedagogów uważa, że ten proces powinno się rozpoczynać jak najwcześniej, inni są zdania, że taka nauka jest pozbawiona sensu.
Dzieci uczÄ… siÄ™ jÄ™zyków obcych albo w sposób symultaniczny, to jest jednoczesny, kiedy na przykÅ‚ad wychowujÄ… siÄ™ w rodzinach dwujÄ™zycznych, albo nastÄ™pczy lub inaczej sekwencyjny, polegajÄ…cy na wprowadzeniu obcego jÄ™zyka wtedy, kiedy jÄ™zyk rodzimy zostaÅ‚ opanowany na poziomie pozwalajÄ…cym na swobodne komunikowanie siÄ™. Jest sprawÄ… oczywistÄ…, że dziecka w wieku dwóch, trzech czy nawet czterech lat nie można uczyć metodÄ… stosowanÄ… wobec nastolatków czy osób dorosÅ‚ych. Å»aden maluch nie zniesie wkuwania słówek czy reguÅ‚ gramatycznych. Od poczÄ…tku, to jest od najwczeÅ›niejszego dzieciÅ„stwa, możemy go jednak oswajać z obco brzmiÄ…cymi sÅ‚owami, traktujÄ…c to jako jeszcze jeden element zabawy. Warto bowiem uÅ›wiadomić sobie, w jaki sposób maleÅ„kie dzieci uczÄ… siÄ™ wÅ‚asnego jÄ™zyka – jeÅ›li konkretne sÅ‚owa powtarzane sÄ… wielokrotnie w okreÅ›lonym kontekÅ›cie sytuacyjnym, dziecko zaczyna rozumieć ich znaczenie. Na tym wczesnym etapie najważniejsza jest forma – nauka musi mieć charakter jeszcze jednej zabawy - i zróżnicowanie metod. Oprócz kursu dla przedszkolaków mogÄ… to być piosenki, bajki i gry w obcym jÄ™zyku podsuwane przez rodziców, osÅ‚uchanie siÄ™ jest bowiem równie ważne, jak poznawanie nowych słów. Jeżeli jednak rodzice nie sÄ… przekonani, że ich znajomość jÄ™zyka jest wystarczajÄ…co dobra, lepiej zostawić nauczanie przygotowanym odpowiednio fachowcom.