Czy można grać w... naukę języków obcych?

Języków obcych uczą się na co dzień setki milionów osób na całym świecie. Ale tylko nieliczni z nich grają w naukę języków. Jeśli wiesz, o czym mówimy, najprawdopodobniej zdarzyło Ci się już spotkać z terminem „grywalizacja”. Sprawdźmy bliżej, co to takiego, i jaki ma związek z nauką języków obcych.

Grywalizacja, znana także jako gamifikacja czy gryfikacja – w każdej wersji brzmi dość skomplikowanie. Tymczasem za tymi terminami kryje się po prostu wykorzystywanie konwencji / mechaniki znanej z gier (zwłaszcza komputerowych, ale nie tylko) do wpływania na działania ludzi w sytuacjach, które grami nie są. Dalej brzmi niejasno? Zacznijmy więc od początku.

 

 

Początki grywalizacji, czyli nietypowy sposób na uprzyjemnienie każdego zajęcia

 

Termin grywalizacja (ang. gamification) po raz pierwszy pojawił się w roku 2002, gdy użył go brytyjski programista Nick Pelling. Jednak dopiero w okolicach roku 2010 osiągnął naprawdę dużą popularność, stając się jednym z głównych tematów rozmów menedżerów różnego szczebla, inwestorów czy nauczycieli. Wszyscy oni próbowali znaleźć najlepszy sposób na wykorzystanie mechanizmów znanych z gier w celu zwiększenie efektywności różnego rodzaju działań – codziennej pracy szeregowych pracowników, procesu uczenia się, a nawet obsługiwania konta bankowego.

 

Czym są owe „mechanizmy znane z gier”? To między innymi:

  • chęć współzawodnictwa – przyjemność związana z rywalizowaniem z innymi, wyrażona w punktach, paskach postępu, wszelkiego rodzaju rankingach itp.,
  • chęć osiągnięcia wysokiego statusu – w grach często symbolizowana tytułami, różnokolorowymi opaskami itp.,
  • kolekcjonowanie – rzucenie wyzwania polegającego na zebraniu wszystkich elementów danej kolekcji, np. wszystkich kart z danej serii,
  • cele – wyznaczenie konkretnego, łatwego do zweryfikowania celu, do którego zwykle prowadzą kolejne poziomy,
  • postęp – osiąganie coraz lepszych rezultatów, wyrażone np. w punktach doświadczenia lub liczbie odznak,
  • loss aversion (pol. niechęć do straty) – typowe dla niektórych gier budowanie poczucia szybko osiągniętego postępu. W jego wyniku powstaje pewne wirtualne dobro, które z punktu widzenia użytkownika ma dużą wartość i które „szkoda mu” porzucić. W popularnej grze przeglądarkowej Plemiona jest to np. wirtualna osada, która z biegiem czasu staje się coraz większa i silniejsza względem osad innych użytkowników.

 

 

Grywalizacja w nauce języków obcych

 

Brzmi ciekawie? Ale jak wszystkie te mechanizmy wykorzystywane są w nauce języków obcych? Dobrym tego przykładem jest darmowy serwis do nauki języków obcych Duolingo, który znany jest z wykorzystywania różnych elementów grywalizacji. Użytkownik rozpoczyna od stworzenia profilu i wyboru języka. Następnie wybiera poziom początkujący lub rozwiązuje test, którego wynik przydzieli go do odpowiedniego poziomu. Grywalizacja towarzyszy całemu procesowi od początku – zaczynamy od wybrania dziennego celu nauki wyrażonego w minutach (np. 5 minut). Od tego momentu musimy się go trzymać – jeśli w danym dniu nie zrealizujemy naszego celu, licznik kolejnych dni nauki z rzędu zostanie wyzerowany. Na szczęście możemy zakupić w wirtualnym sklepie serwisu możliwość zamrożenia licznika na określony czas. Transakcji tej dokonamy za wirtualną walutę (lingot), którą otrzymujemy za wykonywanie zadań i różnego rodzaju osiągnięcia w trakcie procesu nauczania. Wszystkiemu temu towarzyszą też odznaki (ang. badges) – im więcej doświadczenia mamy, tym więcej zdobędziemy odznak, którymi możemy się pochwalić innym użytkownikom portalu (a są ich całe miliony!).

 

 

Jak wykorzystać grywalizację w codziennej nauce języków?

 

Wszystkie opisane wyżej prawidła grywalizacji można też wykorzystać w nie-wirtualnym świecie. Sami możemy wyznaczać sobie dzienny cel nauki (np. 10 stron podręcznika) i nagradzać się za jego wykonanie. Takie techniki przydadzą się na pewno w utrzymaniu dyscypliny podczas korzystania z kursów języków obcych na odległość. Z kolei nauczyciele mogą pójść krok dalej i przygotować dla swoich uczniów cały zestaw nagród, a także punktów i rankingów, które sprawią, że grupowa nauka języków będzie przyjemniejsza i bardziej ekscytująca.

 

Czy masz już pomysł na wykorzystanie grywalizacji w nauce języków? A może już to robisz? Opisz swoje doświadczenia w komentarzach!

 





Polecane

Nauka angielskiego za granicą

Nauka angielskiego za granicą

Znajomość języka angielskiego jest w dzisiejszym świecie...

Studia za granicą - szansa na lepszą przyszłość

Studia za granicą - szansa na lepszą przyszłość

Chciałbyś studiować na prestiżowej uczelni? Poszerzać...

Wyjazd do Niemiec w charakterze opiekunki osób starszych jako szansa na naukę języka

Wyjazd do Niemiec w charakterze opiekunki osób starszych...

Obecnie znajomość języków obcych jest podstawą na rynku...

Tłumaczenia z języka ukraińskiego na polski

Tłumaczenia z języka ukraińskiego na polski

Język ukraiński i język polski należą do grupy języków...

Galeria zdjęć

Technikum czy zasadnicza szkoła zawodowa – co wybrać po ukończeniu gimnazjum? Książki w języku angielskim – dobra metoda na naukę? Olimpiady przedmiotowe – czy zwiastują przyszłe sukcesy? Żłobek prywatny czy państwowy: który wybrać?
comments powered by Disqus